איך יוגה משפיעה על המוח/ החשיבה

מי שמתרגל יוגה באופן קבוע כבר מכיר את ההשפעה החיובית שיש ליוגה על המוח ועל החשיבה. היוגה עוזרת להירגע, להתמקד ולהתרכז יותר. הנשימה העמוקה ביוגה שולטת על מערכת העצבים הסימפתטית ועל מערכת העצבים הפאראסימפתטית, מגבירה את הרגיעה ושימור הגוף וכתוצאה מכך – מעצימה ערנות וחדות מחשבה ומחזקת את מערכת החיסון. המוח שולח אותות לגוף ובשל הקשר ההדוק ביניהם כאשר המוח בתפקוד מטבי כך גם הגוף.

מדענים שסרקו את המוח גילו שיוגה יכולה לבצע שינויים כימיים במוח וטפל באופן טבעי בבעיות מנטאליות ולבצע סוג של תיקון קוגניטיבי בין אם להפחית דיכאונות, חרדות ואפילו כאבים פיזיים. 

אפקט ההרגעה

יוגה, הראו מחקרים, משפיעה על רמות GABA במוח. החומצה האמינית של גמא-אמינו המכונה העצב הנודד ואחראית לדיכוי פעילות עצבית. יש לה אפקט מרגיע והיוגה משחרר GABA במוח מבלי תרופות אנטי חרדה או דיכאון הכוללות חומצה זאת באופן מלאכותי.
חוקר מאוניברסיטת בוסטון ערך מחקר בן 12 שבועות על 34 אנשים, כאשר מחיצתם בילו שעה אחת שלוש פעמים בשבוע בהליכה על הליכון, ואילו המחצית השנייה ביצעה יוגה באותה כמות זמן. הוא גילה כי רמת GABA, הכימיקל הקשור כאמור להורדת חרדה ושיפור מצבי הרוח, עלה ביוגיסטים ב -27%. אצל ההולכים על הליכונים לא נראתה תוצאה קרובה לכך. 

יוגה גם יכולה למנוע ירידה ב"חומר האפור" במוח שממוקם בקליפת המוח וירידה בו הנגרמת במהלך השנים גורמת לבעיות זיכרון וכן בעיות רגשיות ותפקוד קוגניטיבי מופחת. על ידי תרגול יוגה נהנים גם מהעלאת סרוטונין ודופמין – כימיקלים המסייעים בתחושת רוגע והפחתת לחץ. כמו כן, היוגה בהשפעתה על המוח עוזרת בהפחתת כמות הקורטיזול – הורמון שיוצר לחץ ומפעיל חלק במוח המזהה את הלחץ כגורם פחת ואילו ביוגה, רמות הקורטיזול יורדות מה שבסופו של דבר מוביל לתחושה רגועה יותר. חוקרים מצאו שדגימת הרוק של הנבדקים כללה פחות קורטיזול כבר לאחר תרגול חד פעמי של יוגה. 

חוקרים מהמרכז הלאומי של רפואה משלימה ואלטרנטיבית בארה"ב אשר בצעו סריקת MRI בקבוצת בקרה על מנת להבין כיצד המוח משתנה לאחר תרגול יוגה במשך זמן מה, גילו כי חלקים מסוימים של המוח המשיכו לגדול כאשר קליפת המוח הסומטו-סנסורית וההיפוקמפוס, הקטע במוח המסייע לדכא מתח וחרדה, היו גדולים יותר בראשיהם של היוגיסטים בהשוואה לאלה שמעולם לא תרגלו יוגה. 

יוגה נחשבת לצורה הטובה ביותר של פעילות גופנית למאבק בחרדה הודות לתרגילי הנשימה הייחודיים לה. על פי מחקר, יוגה מדיטטיבית מפחיתה באופן משמעותי דיכאון טבעי אצל נשים הרות ומחקר אחר בחן את ההשפעה החיובית שיש ליוגה על שנת לילה וגילה שהיא משפרת את איכות השינה. תרגול יוגה מרגיע את מערכת העצבים, מטיב עם הזיכרון והביצועים הקוגניטיביים לאורך זמן.  

בא לכם לשתף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב pinterest

אנחנו כאן בשבילכם, אז בואו נתחיל לתרגל יחד!