מה ההבדל בין יוגה לפילאטיס

מתלבטים בין אימון פילאטיס לתרגול יוגה ורוצים להבין טוב יותר את ההבדלים בין שתי השיטות? המדריך הבא יעשה לכם "סדר" בזירת האימונים.

מבחינת וותק, הפילאטיס היא טכניקה יחסית חדשה מהמאה ה-20 בעוד ליוגה שורשים הנעוצים בעבר הרחוק, אלפי שנים אחורה.
ג'וזף פילאטיס,, מייסד שיטת הפילאטיס, למד בעצמו יוגה ושאב השראה מעיקרון החיבור בין גוף ונפש ומכאן גם השפעת היוגה על הפילאטיס. שתיהן יוצאות מנקודת הנחה שיש קשר בין הממד הפיזיולוגי לממד המנטלי, אבל בפועל, בשיעורי פילאטיס לא עוסקים בפילוסופיה וברוח ואילו בשיעורי יוגה שמים דגש על ההיבט הרוחני.
הרכיב הרוחני משחק תפקיד חשוב מאוד ביוגה, כאשר מטרת המתאמן היא למקד את תשומת הלב פנימה, לנפש, לרוח ואילו בפילאטיס מיקוד תשומת הלב היא יותר בגוף עצמו, בתנועות הנכונות, בהחזקת שרירי הליבה, היציבה ושיווי המשקל. 

שתי השיטות נועדו להשיג גמישות וכוח, אבל שיעורי פילאטיס מתמקדים יותר בשרירי הליבה ואילו היוגה בקבוצות שרירים רחבות. פילאטיס מתמקדת בתנועות קטנות יחסית ובשרירים מייצבים במיוחד בגב ובאגן תוך שימוש בציוד מיוחד או מחצלת, כאשר המטרה של המזרן או המכשור היא לספק התנגדות לגוף לביצוע התרגילים בצורה אפקטיבית יותר.
בשיעור יוגה, רוב הסיכויים שתעבדו על כל שרירי הגוף  ללא התמקדות מכוונת בשרירי הליבה כאשר כל תנוחה נועדה להשלים את קודמתה. כמו כן, פילאטיס מבוסס על מכשירים בין אם כיסא וונדה או רפורמטור ואילו יוגה היא פעילות ללא שימוש במכשירים.
משך הזמן של כל תנוחה משתנה מפעילות לפעילות ביוגה הדגש הוא על תנוחה איטית או תנוחה אחת סטטית במשך זמן רב בעוד הפילאטיס הוא אוסף של תנוחות ותנועות קצרות יותר. 

בפילאטיס המסורתי לא קיימים זרמים שונים ועולם היוגה לעומת זאת נחלק למגוון רחב של סגנונות וביוגה גם יש טכניקות נשימה שונות המובחנות זו מזו בעוד בפילאטיס הדגש הוא על נשימה אבל לא בהכרח על מגוון טכניקות נשימה.

שתי הפרקטיקות שמות דגש על מודעות לנשימה נכונה והשפעת הנשימה על איזון ואנרגיה והרפיה. בפילאטיס ההרפיה מוגבלת לרוב לסיום השיעור בעוד שיעורי יוגה שלמים יכולים לעסוק אך ורק בהרפיה.
באמצעות תרגול פילאטיס תוכלו לשפר את גמישות הגוף, אבל בפעמים רבות ביוגה תידרשו כבר מלכתחילה לסוג של גמישות בין אם בעמוד השדרה, המפרקים או הירכיים ויתכן שתנוחות מסוימות ביוגה יהוו מכשול עבור מי שאינו גמיש דיו או סובל ממגבלות פיזיות שונות. פילאטיס דווקא משמש במקומות רבים כאמצעי לשיקום הגוף עבור נפגעי תאונות או בעקבות פציעות ספורט. 

מי שרוצה ליהנות מהיתרונות של שתי השיטות, יוכל לשלב בין השתיים בשגרת האימונים שלו. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע ולקבל הכוונה אילו תרגילים מומלצים ומהי השיטה האולטימטיבית לפי המצב הגופני. כמובן שכדאי לנסות גם כל שיטה כדי להחליט מה נכון ומעניין אתכם בתקופה זו בחייכם. 

בא לכם לשתף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב pinterest

אנחנו כאן בשבילכם, אז בואו נתחיל לתרגל יחד!