yogalogo

מה היא יוגה?

יוגה

כמעט כל יום (טוב, אולי לא כל יום, אבל לעתים יותר מדי קרובות) מתפרסמת איזו שיטת כושר גופני חדשה ו"אולטימטיבית" שנחשבת לדרך היחידה לשפר את הכושר, הבריאות, הגוף או המשקל, או במקרים קיצוניים יותר, יוצאות שיטות חדשות שעושות הכול ביחד, במינימום מאמץ, ובכמעט כלום זמן.
אתם מכירים את השיטות האלה: "בטן חטובה בשלושים שניות ביום!", "ירכיים מוצקות עם עשרים דקות הליכה!", או הסלוגן הכי "יצירתי": "לרקוד כל הדרך אל הכושר!" אז נכון שקצת פעילות הרבה יותר עדיפה על שום פעילות, אבל תודו. יש מסרים שיווקיים שלוקחים את עצמם קצת יותר מדי ברצינות.
אבל עם כל השיטות הגאוניות, החדשניות והמהפכניות שיוצאות בתדירות כל כך גבוהה, נראה שכמעט אף תוכנית אימונים אינה ותיקה כמו יוגה, שקיימת יותר מחמשת אלפים שנים.

הרבה יותר משריפת קלוריות וחיטוב שרירים

יוגה היא שיטה מדהימה של אימון לגוף ולנפש, והיא משלבת תנוחות חיזוק ומתיחה עם נשימות עמוקות ומדיטציה או תרגילי הרפיה.
יש יותר ממאה סוגים שונים של יוגה, חלקם מהירים ואינטנסיביים, ואחרים עדינים ומרגיעים.
למשל:
האטה. הצורה המשויכת לרוב סוגי היוגה, שמשלבת סדרה של תנועות בסיסיות עם נשימה.
ויניאסה. סדרת תנוחות בתנועות זרימה חלקות.
כוח. תרגילים מהירים יותר ובעוצמה גבוהה יותר, לבניית שרירים.
אשטנגה. סדרת תנוחות, בשילוב טכניקת נשימה מיוחדת.
ביקראם. נקראת גם "יוגה חמה". זוהי סדרה של 26 תנוחו מאתגרות שמבעות בחדר מחומם לטמפרטורה גבוהה.
איינגר. סוג של יוגה שמשתמשת באביזרים כמו אבנים, רצונות וכסאות כדי לעזור לכם להניע את גופכם ליישור נכון.

רמת העוצמה של האימון משתנה לפי סוג היוגה שבחרתם

שיטות כמו האטה ואיינגר הן שיטות עדינות ואיטיות, בעוד שביקראם ויוגה כוח הן שיטות מהירות ומאתגרות יותר. יש תנוחות יוגה שמכוונות כמעט לכל שרירי הליבה, כמו למשל לחיטוב הזרועות, חיטוב הבטן, חיזוק שרירי האגן, או שיפור היציבה והאיזון.
יוגה לא בונה כוח זרועות עם משקולות או מכשירים, אלא באמצעות משקל הגוף. יש תנוחות שמפיצות את משקל הגוף באופן שווה בין הידיים והרגליים, ותנוחות אחרות שמאתגרות את הזרועות ביתר שאת באמצעות תמיכה במשקל הגוף המלא. התנוחות מפעילות גם את חלקי הרגליים, כולל הארבע ראשי, והירכיים.
גם שרירי הגב זוכים לתשומת לב באמצעות תנוחות של כלב מביט למטה, או תנוחת הילד או החתול, שמציעות מתיחה טובה לגב.

לכל סוג של יוגה יש יתרונות מעולים

תנוחות יוגה מותחות את השרירים ומגבירות את טווח התנועה. עם תרגול קבע, יוגה משפרת את הגמישות. זוהי אינה שיטת התעמלות אירובית, אלא אם כן בחרתם בסוג אתלטי, כמו יוגה כוח, שמובילה להזעה. ולמרות שיוגה אינה פעילות אירובית, היא עובדת כמו פעילות אירובית לשיפור הבריאות.
תשכחו מספורט תחרותי, זה ממש לא הכיוון. ההתמקדות מופנית אל התרגילים, וכדאי מאוד גם שלא תשוו את עצמכם לאנשים אחרים בכיתה.

מה עוד כדאי שתדעו?

אתם יכולים לתרגל יוגה גם אם אתם ברמת מחילים. אנשים בכל הגילאים ורמות הכושר יכולים לבצע את תנוחות היוגה והמתיחות הבסיסיות ביותר, ואפשר ליהנות מהתרגול בכל מקום, בבית או בחוץ. כל מה שאתם צריכים זה מזרן יוגה ומספיק מקום.
אין צורך בשום ציוד מכיוון שמשקל הגוף מספק את כל ההתנגדות שדרושה לביצוע התרגילים, אבל המזרן נחוץ לשם מניעת החלקה בתנוחות עמידה, ומקום לריפוד הגוף במצב ישיבה ושכיבה. ציוד אחר אפשרי הוא כדור יוגה לאיזון, לבנה או שתיים ליציבה, ורצועות מתיחה שיעזרו לכם להושיט את הידיים אל הרגליים, או לכרוך את הזרועות מאחורי העורף והגב.

יש לכם מצב בריאותי מסוים? הוא עומד להשתפר

יוגה היא פעילות נהדרת לאנשים שחיים עם סוכרת, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה או מחלת לב. הפעילות נותנת כוח, גמישות ומודעות גוף-נפש, כדאי לשלב את התרגילים גם עם שיעורי פילאטיס, במיוחד אם בחרתם ביוגה מהירה.
אם יש לכם לחץ דם גבוה, סוכרת או בעיות לב, מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי הפעילות הנכונה, כי יתכן שתתבקשו להימנע מתנוחות מסוימות שמבוצעות בהיפוך, או שדורשות איזון רב יותר מכפי שאתם יכולים לבצע כרגע. תוכנית יוגה עדינה מאוד, בשילוב עם תרגילי פילאטיס קלים, יכולה להיות הדרך הטובה ביותר להתחיל.

הסמל המודרני לשלום, שלווה ורווחה

מיליוני אנשים ברחבי העולם מתרגלם יוגה, וזוהי שיטת תרגול גוף-נפש שזוכה לפופולריות גבוהה יותר ויותר בזכות יכולתה להפחית מתח ולחזקת את הרווחה הנפשית, אך היא מציעה גם יתרונות בריאותיים גופניים רחבים המתחרים בצורות אחרות של פעילות גופנית. אם עדיין לא התחלתם, זה הזמין להחזיר את האושר והאיזון לחייכם.

בא לי לעשות יוגה!

השאירו פרטים לקבלת פרטים נוספים על מדריכים ומרכזי יוגה באיזורכם